
Radka Balíková: Jak jsem se ptala svého zastupitele
25.01.2012 22:48Radka Balíková: Jak jsem se ptala svého zastupitele
Celá komunikace vznikla jako reakce na článek místostarosty Černého(11.1.2012, https://www.pribram.cz/), ve kterém se vyjadřoval k situaci v Knihovně Jana Drdy. Řídila jsem se heslem,“ ptejte se a žádejte svého zastupitele, který je placen z vašich daní „.
Takže znovu shrnuji o co v kauze knihovna jde a k čemu jsem se komunikací s panem místostarostou Černým dobrala :
1. Knihovnu místostarosta Černý řídil 18 měsíců bez řádného pověření Radou města. Ta mu toto pověření dala až v březnu 2011, krátce před vypsáním výběrového řízení na nového ředitele. Jak je to možné?
2. Během svého působení zde provedl pan Černý personální změny, které mají soudní dohru. (Nahradil stávajícího ekonoma ekonomem novým. Předmětem soudního sporu je dokazování skutečnosti , zda nový ekonom má či nemá téměř shodnou pracovní náplň jako ekonom propuštěný, zda tedy nedošlo k porušení zákoníku práce). Pan Černý se v odpovědích zříká jakékoliv odpovědnosti za tuto situaci.
3. Výběrové řízení na pozici ředitele se uskutečnilo až po roce a půl vedení knihovny nepověřeným radním. Toto výběrové řízení bylo vypsáno v extrémně krátké době. Osobnostní požadavky, které pozice ředitele vyžaduje (odbornost, komunikativnost, zkušenost s vedením, tvořivost….) byly posouzeny bez osobního pohovoru a bez přítomnosti jediného odborníka ve výběrové komisi. V reakcích na tuto kritiku ze strany veřejnosti jsme se dozvěděli od vedení města dvě různé informace. Paní Nováková, která byla členkou výběrové komise potvrdila, že pohovor s uchazeči neproběhl, protože dle komise nebyl nutný (vše se dalo poznat z životopisů) a pan Černý naopak tvrdí, že pohovor proběhl. Tak jak to tedy bylo?
Samostatnou podkapitolou tohoto bodu je pak výsledek výběrového řízení. V osobě pana Kabíčka knihovna samostatného, odborně způsobilého a zkušeného člověka pravděpodobně nezískala (viz jeho rozhovor z 8.1.2012 na stránkách příbramského deníku).
4. Personální změny jsou údajně prováděny za účelem šetření finančních prostředků, ale byla nově zřízena pozice manažera knihovny (tu"překvapivě" zastává pan V.Chvál ml.), přijata nová ekonomka, propuštěn původní ekonom, přijata nová asistentka, odešla pokladní. Prostými počty vychází jeden člověk navíc.
5. Z obecnějšího hlediska jde také o rozpor v pohledu na to jak město zasahuje do vnitřních záležitostí organizace s právní subjektivitou (KJD) a v pohledu na to, jakou vizitku našemu městu svou správou věcí veřejných a svým rozhodováním radnice dělá.
A k čemu jsem se se svým zastupitelem dobrala?
K tomu, že knihovna funguje výborně, nic sporného se tam neděje, pan Černý pro to udělal vše, protože věděl, co knihovna potřebuje. Potom, co knihovně pomohl, se se všemi hezky rozloučil a odešel pracovat zase na něčem jiném. Zásadní problém ve fungování knihovny pak pan Černý vidí v tom zda vracím knihy včas nebo ne.
Za rozhovor (který si celý můžete přečíst v diskusi pod článkem s panem Černým na pribram.cz nebo na stránkách SOS Příbram) mu děkuji a napříště volím jiný způsob jak získat alespoň jednu odpověď na své otázky.
Zde je celá naše konverzace:
12.1.2012
Pane Černý, dobrý den
po té, co jsem si přečetla rozhovor s Vámi (11.1.2012, https://www.pribram.cz/) mám potřebu se na Vás obrátit jako na svého zastupitele, abyste mi některé části svých odpovědí jako příbramské voličce vysvětlil, případně je upřesnil. Možná tomu jen nerozumím a vy to celé nemyslíte vážně.
1) Skutečně považujete práci řidiče (kurýra) na francouzské ambasádě za práci v kultuře? A skutečně považujete shánění letenek za manažerskou dovednost?
2) Přihlásila se tedy nakonec paní Čížková do výběrového řízení jak naznačujete a pokud ano, skutečně je její odborná, lidská i manažerská úroveň pro Vás tak smutnou záležitostí? Cituji Vás:"Paní Čížková je po odborné knihovnické stránce na velmi vysoké úrovni" a zároveň cituji:"když jsem se podíval na seznam, kdo se zajímá o post ředitele knihovny, bylo mi docela smutno".
3) Skutečně v knihovně byli dva účetní ? Seděla jsem v hledišti u soudního líčení, kde jste jako svědek v kauze knihovna vypovídal a slyšela jsem Vás odpovídat na dotaz zda byl v knihovně jiný možný účetní (vedle p. Petráně), že jste si to sice myslel, ale ukázalo se, že to není účetní nýbrž pokladní ( a to je rozdíl, i když se asi zdá zanedbatelný) a dokonce jste ani neznal její jméno.
Viz tato část vaší odpovědi v rozhovoru: cit: ....z organizačních důvodů ruším místo hlavního účetního, protože hlavního účetního nepotřebuji, jelikož je tam ještě jedna účetní"
A nakonec: Mám následující dojemnou část o V. Chválovi ml. :... Dělal tam jeho táta, chodil tam na brigády a s knihovnou cítí" , brát tak, že i v jeho případě je to ta nejlepší kvalifikace pro vykonávání vedoucí pozice v takové kulturní instituci jakou je KJD. Nemohu se ubránit srovnání s p. Kabíčkem a jeho 17 letou praxí řidiče byť ve franc. institutu. Skutečně je to podle Vás dostačující pro odbornou, lidskou a manažerskou pozici ("manager knihovny"), kterou p. Chvál ml. v knihovně zastává ?
Děkuji za odpovědi
Radka Balíková
Stejný text vyvěsím do diskuse pod rozhovorem a stejně pak Vaše upřesňující odpovědi, pokud není tento způsob mé žádosti dost oficiální, zašlu jej v papírové podobě se všemi náležitostmi.
13.1.2012
Přeji hezký den a děkuji za Vaše otázky a budu se snažit Vám odpovědět tak, aby jste vše pochopila.
Po té co Rada města rozhodla a na základě doporučení výběrové komise jmenovala Mgr. Pavla Kabíčka na pozici ředitele knihovny, měl jsem s p. Kabíčkem pohovor a p. Kabíček na mne působil jako vhodný kandidát na pozici ředitele KJD, což se teď potvrdilo, protože si ve své funkci počíná velice dobře a knihovna pod jeho vedením zatím nemá žádné problémy.
Nebyl jsem členem výběrové komise, paní Čížková je podle mého názoru kvalitní knihovnice a s p. Kabíčkem spolupracuje, je nadále zaměstnaná v KJD a na čem se s p. ředitelem dohodli a jaké má zařazení je věcí p. ředitele.Spolupráce mezi pí Čížkovou a p. ředitelem je prý velice dobré úrovni.
Dle pracovních smluv tam určitě byl hlavní účetní a účetní, která tam plnila funkci pokladní. Ano jmenuje se pí Horáčková a u soudu jsem nepoužil její jméno protože jsem ji nechtěl jmenovat a soud na tom netrval. Paní Horáčkové jsem si velice vážil a mrzel mě její odchod. Odešla dobrovolně. Její místo se muselo nahradit a p. Petráň tuto nabídku odmítl.
P. Chvál ml. má ke knihovně velký vztah a už jako student tam chodil vypomáhat a získávat zkušenosti je to mladý vzdělaný člověk který do knihovny určitě patří. Jakou funkci zastává se zeptejte p. ředitele.
Ještě jednou děkuji za otázky a tak si představuji diskuzi, protože jste se pod svůj článek podepsala a komunikujete jako slušný člověk.
S pozdravem Václav Černý.
16.1.2012
Dobrý den pane Černý,
Bohužel se nemohu s těmito odpověďmi spokojit, nemohu totiž s Vámi souhlasit téměř v ničem.
Myslím, že připisovat panu Kabíčkovi zásluhy za fungování knihovny je velmi předčasné.
Za prvé: pan Kabíček se u soudu vyjádřil, že se v chodu knihovny ještě nestihl zorientovat. Uznejte, že vzhledem k tomu, že je ve funkci přibližně půl roku (přesně nebyl schopen říct odkdy ve funkci ředitele je a připomínám, že jste to nevěděl ani vy) je to na pováženou. Pokud knihovna pracuje dobře je to především zásluha knihovnic znalých svého oboru a už by si, myslím, zasloužily spíš díky než opětovné napadání, jak se tomu děje na internetu.
Za druhé: vzhledem k tomu, co se kolem knihovny děje nelze říct, že to dobře funguje.
Za třetí: na základě diskusních příspěvků na internetu a délce působení ve funkci soudím, že si pan Kabíček mylně připisuje zásluhy například za zřízení speciální studovny pro handicapované čtenáře v pobočce Křižák a klub Bojujeme proti nudě na Březových Horách. Granty na právě tyto pobočky získala pro KJD paní Naďa Čížková, kterou neustále někdo hrubě napadá. Vzhledem k výše uvedenému mě, prosím, nadále neodkazujte na pana Kabíčka, neboť mi zatím, dle mého soudu, není schopen dát kompetentní odpovědi. Vy jste ve vedení knihovny působil rok a půl tak předpokládám, že máte přehled o situaci.
K mé druhé otázce: ptala jsem se Vás proto, že jste napsal, že jste seznam uchazečů na post ředitele viděl a bylo Vám z něj smutno. Tudíž mi stačila jednoduchá odpověď, Váš názor. Seznam nemohl být tak tristní, pokud jedním z uchazečů byla právě paní Čížková, a to je můj názor. Nebojte se napsat svůj.
A proč se Vás ptám na V.Chvála ml.? Protože vy jeho volbu obhajujete a jeho přijetí do knihovny je výsledek i Vašeho působení v KJD, i když se snažíte mou pozornost ohledně tohoto obrátit na pana Kabíčka. Přijetí V.Chvála ml. do vedení příspěvkové organizace , kterou vedl jeho otec, mi připadá při nejmenším zvláštní. Knihovna není rodinná firma, kde by se nástup syna na místo otce předpokládal, je to organizace placená z našich daní. Myslím si také, že ani pan Chvál ml. nemusel příliš dokazovat své schopnosti a nadání pro vedení organizace. Samozřejmě, že to není proti zákonu, ale lidsky to z mého úhlu pohledu pochybné je.
Děkuji za Vaše další vyjádření
Radka Balíková
17.1.2012
Přeji hezký den a děkuji za reakci na moje odpovědi a zároveň Vám nabízím schůzku, kde Vám poskytnu informace o knihovně. Máte totiž jednostranné a nepravdivé informace, nevím, kde jste je získala. Pokud chcete někoho a něco kritizovat musíte být s celou problematikou knihovny podrobně seznámena .
S pozdravem
Václav Černý
18.1.2012
Dobrý den pane Černý,
souhlasím, že je možné, že mé informace jsou jednostranné. Se slovem"nepravdivé" bych však byla opatrná. Také souhlasím, že informací od zřizovatele knihovny mám zoufale málo. To je také jeden z důvodů, proč s Vámi tuto debatu, která je od začátku veřejná, vedu. Není mým cílem se s Vámi soukromě bavit o tématu, které zjevně zajímá mnoho dalších lidí v Příbrami. Takže vítám Vaši nabídku seznámit mne s dalšími informacemi ohledně knihovny. Navrhuji uspořádat veřejné setkání zástupců vedení knihovny, Vás jako zástupce zřizovatele
s námi občany. Velmi ráda se takové akce zúčastním a jsem si jistá že nebudu sama. Mohl by to být jeden z prvních vstřícných kroků radnice na cestě ke zlepšení její nedostatečné komunikace ( jak se to ukázalo v kauze I. polikliniky) s námi voliči.
Takže odvahu a diskutujte s námi
Uveřejním tento návrh jako výzvu radnici k veřejné diskusi na téma knihovna
S pozdravem
Radka Balíková
19.1.2012
Hezký den paní Balíková, určitě se uskuteční schůzka zřizovatele, vedení knihovny a zaměstnanců a veřejnost o tomto jednání bude informována.
S pozdravem Václav Černý.
19.1.2012
Dobrý den,
z této Vaší formulace si nejsem jistá, zda si rozumíme. Zdá se mi, že opět veřejnosti nabízíte jednání za zavřenými dveřmi a potom nám poskytnete informace o tom, co jsme nemohli vyslechnout. Nevím jak potom chcete dosáhnout toho, aby naše informace nebyly jednostranné. Tedy hodláte a slibujete, že uspořádáte VEŘEJNOU debatu na téma knihovna nebo ne? Vezměte v úvahu, že důvěryhodnost naší radnice (která dnes prodala polikliniku téměř v tajnosti, jak jsem se dnes opět dočetla na serveru příbram.cz) se otřásá skutečně v nejhlubších základech, nepokračujte tedy v této "komunikaci-nekomunikaci" a předstupte před nás, atˇ se můžeme ptát.
Opět děkuji za odpověď
Radka Balíková
20.1.2012
Dobrý den teď opravdu nevím co vlastně požadujete. Dveře na radnici máte otevřené, tak se zastavte
Přeji Vám hezký den.
S pozdravem Václav Černý
23.1.2012
Dobrý den pane Černý,
tak dobře, přesný popis toho, co požaduji. Vzhledem k vývoji situace v KJD za poslední dva roky, která je mimo jiné shrnuta v článku J. Davidové v Příbramsko plus (č.9, str.7), Vás vyzývám k tomu, aby jste jako zástupce zřizovatele uspořádal VEŘEJNOU (to znamená, že bude přítomen zřizovatel (zastupovaný Vámi), vedení knihovny a veřejnost, tedy my všichni, kteří chceme slyšet vaše odpovědi na naše otázky) DISKUSI (z lat. discussio od dis-quatere, pře-třásat, zkoumat, diskutovat - jde o věcný rozhovor osob nad určitým tématem, jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí). Tato VEŘEJNÁ DISKUSE by se mohla uskutečnit tématicky v sále knihovny, který je mimo jiné určen i k těmto účelům. A znovu Vám opakuji, že se nechci scházet na radnici za zavřenými dveřmi. Věřím, že až budete všichni, kteří se na situaci v knihovně podílíte, sedět tváří v tvář veřejnosti, budete lépe vážit slova ve vašich odpovědích. Srozumitelněji už to napsat neumím.
S pozdravem
Radka Balíková
24.1.2012
Přeji hezký den paní Balíková, omlouvám se, ale nenechám se od vás vyzývat abych něco udělal podle vás, nebo podle někoho jiného. Tento způsob komunikace jste si zvolila vy sama a mě je vás upřímně líto. Připadá mi, že máte nějaký problém se kterým si nevíte rady a já jsem vám nabídl pomoc.
Pokud jste nespokojena s čímkoliv v Knihovně Jana Drdy, musíte se obrátit na vedení této příspěvkové organizace města, kde s vámi o vašem problému zajisté budou hovořit. Pokud máte zájem uspořádat v prostorách knihovny besedu na téma jak jste to nazvala – příprava půdy pro racionální rozhodnutí, tak to nabídněte panu řediteli a on se vám k tomu vyjádří.
Já už paní Balíková více jak půl roku KJD neřídím a ani do vedení nezasahuji, neboť knihovna už má svého ředitele a ten má plné právo si do svého týmu vzít lidi se kterými se mu dobře pracuje a do toho panu řediteli nikdo zasahovat nebude.
Zpět se vracet nechci, ale jen pro vaši informaci vám musím připomenout, že za 18 měsíců, kdy jsem byl Radou města pověřen řízením KJD jsem za to nepobíral žádnou mzdu( a ono to ani ze zákona nejde) a tím jsem ušetřil této příspěvkové organizaci nemalé finanční prostředky. Dále jsem pozastavil vydavatelství a slušně se rozloučil se zaměstnanci, kteří se vydavatelstvím zabývali. Po té jsem zjistil, že knihovna nutně potřebuje ekonoma a abychom společně připravili další kroky ke zlepšení ekonomické situace. Zrušil jsem funkci hlavního účetního, neboť tento pracovník byl sice dobrý účetní, ale nebyl ekonom. Nově nastupující ředitel mohl vše ještě vrátit a nechat vše při starém. On to ale neudělal a zvolil variantu, že bude řídit knihovnu se zkušenou pracovnicí, která má přehled a zájem na celkovém zlepšení hospodářského výsledku v knihovně, což je i součástí její pracovní náplně, která se v mnohém liší od náplně hlavního účetního. O dalších pracovnících kteří se mnou knihovnu řídili se zatím vyjadřovat nebudu, neboť se připravují další právní kroky k tomu, aby se situace v KJD natrvalo stabilizovala a knihovna plnila svůj účel a svoje poslání. A v tom se určitě paní Balíková shodneme. Využívejte nadále služeb knihovny, půjčujte si knihy a nezapomínejte je včas vracet a vše bude v pořádku. Určitě budete spokojená.
S pozdravem Václav Černý.
25.1.2012
Dobrý den pane Černý,
ponechám stranou osobní rovinu Vaší poslední reakce a budu se snažit komentovat jen věcnou stránku dopisu.
1. Nemám zájem uspořádat školní besedu o knihovně, mám zájem mluvit s Vámi veřejně, před lidmi, tiskem atd. jako zástupcem zřizovatele a svým zastupitelem, o podivné situaci v knihovně, kterou jste svými necitlivými zásahy spoluzpůsobil.
2. Dovolte, abych Vám připomněla, že jste knihovnu 18 měsíců řídil bez řádného pověření Rady města.
3. Pokud nelze ze zákona pobírat mzdu za pověřené/nepověřené řízení knihovny, pak musím učinit logický závěr, že jste žádné peníze organizaci neušetřil.
4.Co se týče propuštěného ekonoma - je veden soudní spor zda nebyl porušen zákoník práce a to je Vaše odpovědnost, když jste toto rozhodnutí udělal Vy. Dále se k tomu nebudu vyjadřovat a počkám na závěr soudního sporu.
5. Prosím vysvětlete tuto Vaší formulaci, zní výhružně: " O dalších pracovnících kteří se mnou knihovnu řídili se zatím vyjadřovat nebudu, neboť se připravují další právní kroky k tomu, aby se situace v KJD natrvalo stabilizovala a knihovna plnila svůj účel a svoje poslání. " Chápu ji správně? Zasahuje snad město do interních záležitostí knihovny?
S pozdravem
Radka Balíková
—————